Kontorsflytt – tips & råd 

Dags att byta kontor? Som företag kan en kontorsflytt vara nödvändig att göra – och av olika skäl. I vissa lägen kan man aktivt söka efter mindre lokaler för att sänka sina kostnader – i andra kan det handla om att man behöver större lokaler eller lokaler på mer attraktiva adresser för att dra till sig fler kunder. 

Oavsett vilket så finns det en massa saker att tänka på i samband med att en kontorsflytt ska genomföras. Vi ska här nedan rada upp några tips, tankar och råd kring en kontorsflytt och genom detta så kan vi förhoppningsvis göra er resa till de nya lokalerna lite enklare. Tipsen ser ut som följer: 

  • Planera. En företagsflytt kan aldrig ske smidigt om det inte finns en grundläggande planering – och inventering. Hur många saker har ni som ska följa med, vad ska ni göra av de saker som inte ska användas, hur många kartonger krävs – och ska ni ta hjälp av en flyttfirma och, i så fall, vilken? Det finns en massa saker att tänka på och ju längre och bättre planering – desto större chans är det att budget och tidsplan håller. 
  • Ta hjälp. Handlar det om en mindre kontorsflytt så kan man klara sig med att ta in en flyttfirma för hjälp med packning och med transport – samt exempelvis en firma som kan bistå med hjälp för IT och installationer i de nya lokalerna. En större kontorsflytt dock: där bör man koppla in en mer professionell och erfaren partner. Som vi nämnde ovan så finns det en massa saker som måste bockas av i samband med flytten. Detta stjäl definitivt tid från kärnverksamheten. Idag finns det företag som specialiserat sig på kontorsflyttar och som kan gå in och ta över hela ansvaret – från planering till utförande. Det handlar om en rejäl investering som möjliggör en både effektiv och smidig väg från kontor A till kontor B.